Informace z archivů
Zajímavou osobou v rozrodu pro rod Tonnerů ze Sušice je operní zpěvačka Johanna Tonnerová. Dlouhou dobu byla a přes nové objevy stále zůstává zahalena řadou tajemství.
V dostupné literatuře je uváděn rok narození 1826 a je zmiňována jako pravověrná Pražačka. Zatím jsem nenalezl záznam o jejím narození v žádné z pražských matrik. Narození jsem nenašel ani v žádné z obcí, kterými tato rodová větev prošla. Jak jsem zjistil, že patří do rodu Tonnerů? Nejprve jsem objevil následující pobytový lístek.

Zdroj: | Pražské konskripce, karton 650, folio 445 |
Signatura: | Digitalizované pobytové přihlášky pražského policejního ředitelství (konskripce) 1850-1914 Karton 650, folio 445 |
Na něm se uvádí, že byla operní zpěvačkou, vnučkou Dr. Tonnera (zřejmě Med. Dr. Ondřeje Tonnera). Poznámka 838/2 znamená z domu č. 838 na Praze 2. Žádného z Tonnerů jsem však v konskripcích pro tuto adresu nenašel. Zajímavější jsou adresy ve druhém sloupci, kde Johana žila v letech 1875–1880. Na čísle 299/I cca o 10 let dříve žil bratranec Ferdinand Jan Karel Tonner.
Rovněž pobytový lístek na následujícím obrázku (výřez) – karton 650, folio 440 uvádí Johannu (Janu) v bytě její babičky Františky s rokem narození 1826.

Zdroj: | Pražské konskripce, karton 650, folio 440 |
Signatura: | Digitalizované pobytové přihlášky pražského policejního ředitelství (konskripce) 1850-1914 Karton 650, folio 440 |
Kdo ale byl jejím rodičem? Z potomků Ondřeje Tonnera to mohly být spíš jen dcery:
- Terezie Marie Tonnerová, *1794
- Jana Terezie Tonnerová, *1801
- a možná Karolína Tonnerová, 1799
Na zodpovězení této otázky jsem si musel počkat několik dalších dlouhých měsíců. Protože čas od času sleduji novinky v různých archivech, objevil jsem další pobytový lístek pro Františku Tonnerovou, vdovou po Dr. Ondřejovi Tonnerovi. Na něm v posledním řádku je rovněž téměř zanedbatelná poznámka – Johanna, 1826, Kind der Tochter Johanna (Johanna, dítě dcery Johany). Tím se záhada vyřešila. Matkou je Johanna (Jana) Terezie, o které bude jeden z následujících článků na těchto stránkách.

Zdroj: | Pražské konskripce, karton 304, folio 96 |
Signatura: | Výřez pobytového lístku, Karton 304, folio 96 |
Ve sčítacích operátech byla Johanna nalezena ještě ve sčítání v roce 1880 (resp. 1.1.1881) v domě 998/1, Praha Staré Město. Záznam je uveden na následujícím obrázku.

Zdroj: | Praha, Staré Město, č.p. 998/1 |
Signatura: | Sčítací operát, Praha, Staré Město, č.p. 998/1 |

Dál zatím stopy mizí. Záznam o narození, ale i o úmrtí zůstává stále nenalezen.
Detaily z profesního života operní zpěvačky Johanny Tonnerové
Další zdroj (Česká divadelní encyklopedie)[1] uvádí: Johana byla známou operní pěvkyní. Byla sopranistka. Jejím učitelem zpěvu byl V. E. Horák. Debutovala 1842 v českém operním souboru, který pro Nové divadlo v Růžové ulici sestavil ředitel J. A. Stöger. Byla zde dvě sezony (1843–44) a ještě jednou vystoupila 1845 v českém quodlibetu, který byl její beneficí. Již 13. 8. 1844 se pokusila o angažmá v německé opeře StD (Spohr: Faust), avšak neuspěla. Vystřídala pak několik působišť v Německu: 1845–47 Coburg a Gotha, 1847/48 Breslau [Wrocław], 1849/50 hostovala ve StD v Praze, ale opět nedosáhla angažmá. 1851–52 následoval Regensburg, po jednoroční přestávce 1854/55 Görlitz, 1855/56 Dessau, další hostování v Praze v srpnu 1855 a 1856/57 Brémy. 1858 vystupovala v Brně a Drážďanech, zřejmý neúspěch ji však patrně přiměl ukončit divadelní kariéru. Věnovala se pedagogické činnosti (mj. 1859 vyučovala zpěvu na dvoře v Greizu, v Reusském knížectví ve Vogtlandu).
Byla perspektivní silou prvního českého operního souboru v Novém divadle v Růžové ulici. Měla mladistvý přitažlivý zjev, dobré pěvecké školení a dokonalou českou výslovnost. V lyrických dívčích rolích (Lidunka, Weber: Střelec kouzelník, Angelina, Spohr: Faust, Kamila, Hérold: Zampa) ji kritika přijímala bez výhrad. Vedle K. Podhorské dobře zvládla i pěvecky náročný part Adalgisy (Bellini: Norma). Pro nedostatek českých pěveckých sil však byla nucena vystupovat i v dramatických úlohách vášnivých žen (Donna Elvíra, Mozart: Don Juan), výkony v těchto rolích se setkaly s výtkami. Nepříznivý zlom v její dráze znamenalo zrušení české opery v Růžové ulici, kde slibně vyzrávala. Pro kariéru v Německu, o kterou se pokoušela, jí chyběl velký hlas, nezbytný pro nový romantický repertoár. Uspěla spíše v menších divadlech (např. v Gothě, kde mj. zpívala i v původní opeře místního vévody) než na velkých scénách, které ji přijímaly pouze jako hosta s krátkodobou perspektivou.
Role ve StD, německé: 1844: Röschen (Spohr: Faust, něm. j. h.); 1849: Amina (Bellini: Die Nachtwandlerin, j. h.), Margarethe (Meyerbeer: Die Hugenotten); 1855: Isabelle (Meyerbeer: Robert der Teufel, j. h.).
České v Novém divadle v Růžové ulici: 1842: Lidunka (Weber: Střelec kouzelník); 1843: Donna Elvíra (Mozart: Don Juan), Angelina (Spohr: Faust), Kamila (Hérold: Zampa), Princezna navarrská (Boieldieu: Jan z Paříže), Konstance (Cherubini: Vodař), Krásině (Isouard: Popelka), Pamela (Auber: Fra Diavolo), Rosina (Rossini: Lazebník sevillský), Pamira (Rossini: Obležení Korinthu); 1844: Karolinka (Paër: Veselý švec aneb Tak se krotějí zlé ženské), Adalgisa (Bellini: Norma).

Ulice, ve které stojí tento dům, se nazývá U půjčovny[2]. V tomto domě č. 10 totiž od roku 1846 půjčovna skutečně byla. Dům však není proslulý pouze touto zastavárnou. Dne 28.10.1842 tady zahájilo svá představení "Nové české divadlo v Růžové ulici". Jeho činnost sice netrvala dlouho, ale přesto se výrazně zapsalo do dějin českého dramatického umění. Jeviště bylo 9 m široké, 12 m hluboké a bylo tak vysoké jako v divadle Stavovském, takže dekorace se hodily pro obě divadla. Stavitelem byl Jiří Webe, strojmistr Stavovského divadla, potřebné dekorace dodali malíři dvorních divadel z Pešti, Drážďan a Vídně. Oponu maloval malíř Stavovského divadla pan Möszner. Na ní byl namalován pohled na Hradčany, k nimž Múza s nadšením ukazovala a vedla žáka. Vpravo u proscenia bylo poprsí Schillerovo, vlevo Mozartovo, se symboly dramatické poezie a hudby. Nádherné a akustické hlediště bylo rovněž velmi prostorné. Mělo v přízemí 254 červěně potažených a pohodlných sedadel, hojně místa k stání, 19 lóží a dvě galerie. Mohlo pojmout více diváků než divadlo Stavovské. Celou tu nádheru ozařovaly tři řady velkých lustrů a množství svícnů na stěnách. Vedle vlastních divadelních místností tu byly ještě sály restaurační, kavárenské, biliardní, kuřárna a vinárna. Vše nádherně přepychově zařízeno. A hrálo se až do roku 1846, kdy bylo divadlo adaptováno na zastavárnu. V roce 1903 pak vznikla ve středním dvoře bývalého divadla a zastavárny velká aukční hala.
Jako umělkyně se potkávala s různými osobnostmi. Byla tak zajisté ovlivněna umělecky i osobně těmito kontakty. Například v korespondenci[3] mezi rodinami Františka Ladislava Čelakovského[4] a Dr. Josefa Václava Friče[5] je několikrát zmíněna slečna Tonnerová (Johana). Některá psaní zmiňují její aktuální vystoupení (např. divadlo ve Vratislavi). Řadu citovaných psaní doručovala Johanna jako poslíček. Krom psaní převážela mezi adresáty i peníze.
[1]Česká divadelní encyklopedie - informace o J. Tonnerové
[2]Historie budovy divadla v Růžové ulici
[3]Přepis korespondence F. L. Čelakovského a J. V. Friče
[4]Životopis F. L. Čelakovského
[5]Životopis J. V. Friče